divendres, 7 de novembre del 2014

ACTIVITAT 3: INFORME DE SÍNTESI


INTRODUCCIÓ


La postura quotidiana davant la relació entre ciència, tecnologia i societat és que existeix una relació real entre les tres dimensions, ara bé, aquestes relacions estaran més o menys basades en criteris objectivables i arguments fonamentats segons ens endinsem en l’estudi del mòdul de l’assignatura i la resta de material facilitat. Així, mentre que en el meu mapa inicial, jo establia aquestes relacions com una possible causa-efecte / dependència – independència d’unes a les altres, he anat modificant els meus criteris i els he anat ampliant amb altres conceptes, com poden ser els àmbits que influencien en cada un dels paràmetres, quins resultats obtenim segons les perspectives que les estudien, i fins i tot quines són influenciables per quines, si és que es pot dir que una d’elles (la societat, la ciència o la tecnologia) poden influir de forma permanent davant d’una a altra o sempre és una influència de doble sentit.

L’evolució del meu pensament, i la conseqüent construcció del coneixement es veuran reflectits en la comparació dels dos mapes conceptuals, punt desenvolupat més endavant en aquesta mateixa activitat de síntesi.

Aquest canvi conceptual també ha vingut donat pel tipus d’argumentació que hem fet servir en el debat, doncs, segons Kuhn, “l’argumentació és una classe essencial de raonament informal que és de vital importància per a la capacitat intel·lectual que s’aplica en la resolució de problemes”[1], entenent l’argumentació com una eina més que contribueix al canvi conceptual i, en conseqüència, a l’aprenentatge significatiu.



De gran importància en la formació, l’argumentació pot constituir una forma principal d’avaluació per a la majoria de les formes de resolució de problemes (com la redacció d’aquesta activitat de síntesi) i dins de les directrius m’he trobat una mica perduda, com si fos un problema mal estructurat per tenir massa premisses: ens marquen objectius, competències a assolir, remarques, què ha de tenir l’informe... com estudiant, mai m’havia trobat amb la dificultat de no saber per on començar perquè em donen massa pistes de tot el que ha de sortir en l’activitat, i mai fent-me una pregunta concreta o establint-me un guió a seguir. De tota manera, a la vida la majoria de problemes que ens trobem estan mal estructurats, així que suposo que aquesta tasca em servirà pel meu aprenentatge significatiu, aplicable a la vida quotidiana.


Dit això, procedeixo a fer l’anàlisi estructurat que marca l’activitat 3 de l’assignatura.



INFORME DE SÍNTESI



Des dels estudis de CTS es defensa una concepció humanística i sociològica davant la innovació tecnològica, així entendrem que davant problemes i evolució de la societat, sorgiran innovacions tecnològiques demandades per la societat, no només definits per la inversió econòmica que s’hi destini. Dins d’aquest marc podem incloure el sorgiment de les TIC i de la seva aplicació dins del món de l’educació.

L’escola, tal i com remarca Ken Roberts en totes les seves intervencions (conferències, articles, llibres...) ha de servir de plataforma per preparar als alumnes, futurs ciutadans, a estar a l’alçada de futures demandes que precisi la societat, i és a través de les TIC que pot aconseguir posar-se a l’alçada d’aquests requeriments, tan distanciats avui en dia amb la realitat.

En la societat de la informació actual, on la globalització a nivell mundial i la velocitat davant els canvis és la tònica predominant, no se m’acut cap altre recurs d’aprenentatge que s’adeqüi més a aquestes necessitats, tal i com després queda reflectit al mapa conceptual,  les TIC són un element curricular alhora que un recurs educatiu que ofereixen aprenentatge col.laboratiu, motiven i atrauen l’atenció de l’alumne, activen noves eines de l’intel.lecte, estableixen un continu feed-back, amplien el lloc i l’espai d’e-a , estructuren la realitat i creen entorns flexibles d’aprenentatge, on l’alumne tria el moment, lloc i tipus de codi. Tot això junt ajuda a l’aprenentatge significatiu . A més a més, l’eina (en aquest cas entenent les TIC com una eina més que pot fer servir l’estudiant per interaccionar amb el professor) passa a assumir una part de la càrrega intel.lectual del tractament de la informació, doncs ens situen en la ZDP i ens crea l’entorn propici per avançar en la construcció i modificació de nous esquemes. La ciència genera saber i coneixement i la tecnologia pot aplicar aquest saber i coneixement.

En el qüestionari inicial de l’assignatura, vaig defensar la neutralitat de la tecnologia en sí mateixa i qui li treia aquesta neutralitat era l’usuari. El meu pensament ha evolucionat cap una altra direcció: la tecnologia no és neutra, no sorgeix per generació espontània, necessita un espai cultural, econòmic i sociopolític per al seu naixement i posterior desenvolupament. Segons on posem l’èmfasi de la influència tindrem unes perspectives o unes altres que argumenten qui promou què, així:

-                     Determinisme tecnològic: la transformació social com a conseqüència del desenvolupament tecnològic. Error: no aclareix el paper dels interessos socials en l’aparició i desenvolupament d’innovacions tecnològiques.
-                     Determinisme social: la tecnologia no importa, sinó els sistemes socials o culturals en el què està inclosa, diversos interessos socials, econòmics, de classe, gènere... marquen i guien el desplegament i desenvolupament de les innovacions tecnològiques. Error: no pot explicar les transformacions socials inesperades i imprevisibles.

Aquestes han evolucionat en:
-                     Perspectiva interactiva: el social dóna forma al tècnic, alhora que el tècnic també és capaç de donar forma a allò que és social. Es produeix interacció entre els dos pols.
-                     Teixit sense costures: la divisió entre social i tecnològic no és estable ni factual.

Individualment es pot tenir una opinió sobre quina de les perspectives s’apropa més a la realitat, de fet durant el debat, on em va tocar defensar la postura tecnodeterminista, vaig canviar diverses vegades de pensament segons quins missatges llegia, alguns molt ben argumentats, però el que sí que és cert, i que totes les postures defensen, és “que la tecnologia i la societat no són esferes separades, sinó quelcom mútuament constitutiu i definitori”.[2]

L’ésser humà és l’únic ser viu de la terra que és capaç d’establir diferents xarxes i sistemes de comunicació. Internet és un nou sistema de comunicació que si bé facilita molta informació, també és capaç de provocar bretxes socioculturals pel fet de no estar a l’abast de tothom, fins i tot, segons Tezano, repercuteix en l’aparició d’una nova classe social, la dels exclosos o “infraclase”.[3] És per això, que Bono, en el seu discurs d’acció per Àfrica [4] demana que s’iguali de forma mundial l’accés a aquesta nova de comunicació i així establir una connexió global.

En el nivell educatiu, és fonamental que per tal que la comunicació sigui efectiva, l’emissor i el receptor han de fer servi el mateix sistema simbòlic per codificar i decodificar  a la vegada que el camp experiencial ha de ser el més semblant possible, gràcies a la TE i les noves tecnologies, passem d’una concepció centrada en el professor a una centrada en l’alumne: l’important no és el que comunica el professor, sinó el que aprèn l’alumne.  Així, les característiques comunicatives en situacions d’e-a mediades per les TIC fomenten entorns molt més flexibles en base al lloc i l’espai i provoca la creació de nous entorns, mitjans i materials per millorar la comunicació i que l’aprenentatge sigui el més eficaç possible.

 

ARGUMENTACIÓ SOBRE EL CANVI CONCEPTUAL



Comparant els dos mapes conceptuals fets en l’assignatura es fa palès i evident el canvi conceptual: si al començament del quadrimestre era capaç d’establir unes relacions jeràrquiques i de dependència pures entre ciència, tecnologia, societat i educació, ara ja no m’atreveixo tant, i és que el meu canvi conceptual es pot resumir en un refrany espanyol: “la ignorancia es muy atrevida” . Per mi estava clar: la ciència i la tecnologia feien evolucionar la societat, la tecnologia només aportava idees a la ciència i l’educació millorava la societat, a la vegada que aquesta la necessitava. I em vaig atrevir a dir tot això sense tenir en consideració els entorns (cultural, sociopolític i econòmic) en què es trobaven aquests conceptes. Tampoc vaig tenir cap tipus pensament en vincular en com la tecnologia podia ajudar en l’aprenentatge significatiu ni com depèn de la perspectiva que es segueixi es pot determinar si la societat marca l’evolució de la tecnologia o és al revés, la tecnologia determina el futur de la societat. Què les TIC són importants? Qui s’atreveix a dir que no! Ara: qui pot dir per què?

A data d’avui no tinc tan clares les idees, però com a mínim tinc més conceptes per argumentar, reflexionar i establir criteris: no és tan senzill com determinar si a un mestre li pot ajudar o no l’ús de les TIC a la classe, ara l’anàlisi va més enllà:  des de la doble mediació que es pot fer amb la figura del psicopedagog (no solament entre els alumnes i els continguts, sinó també sobre la pròpia tasca mediadora dels professors), dins dels elements curriculars existents, en certs casos les TIC’s ajudaran a l’aprenentatge significatiu? Què busco  i per quin alumne? Vull motivar-lo, ampliar el lloc i l’espai per l’aprenentatge?, Vull fomentar l’aprentatge col.laboratiu? és evident que només que busqui un d’aquests objectius, les TIC’s em valdran com recurs educatiu, ara hauré de determinar quin disseny s’adapta més a les meves/seves necessitats: encendre una pantalla digital a classe no és fer ús de la tecnologia educativa en les escoles.  Amb aquests nous elements no només podem orientar i ajudar a l’alumne en el seu aprenentatge, sinó que també es pot donar suport o assessorament als docents en les seves decisions respecte a l’ensenyament de les matèries que imparteixen. Fins i tot m’atreveixo a anar un pas més enllà: dins de les dimensions funcionals que ofereix un centre educatiu (clima de convivència, direcció i participació, amplitud de l’oferta educativa i sentiment de pertinença) i amb l’ajuda de l’orientador psicopedagògic, es pot optimitzar dites dimensions i les noves tecnologies ens ofereixen possibilitats inèdites fins fa pocs anys: establint xarxes de comunicació, compartint recursos, fomentant la col.laboració de tots els actors implicats...

Si hagués d’establir en quina situació estic actualment segons les teories d’aprenentatge, podria dir, per exemple, segons la Teoria del processament de la informació (Ausubel) que estic en el procés de canvi d’esquemes, doncs els que tenia fins ara ja no em són vàlids, estic interpretant la nova informació i organitzant-la.; i si la volgués definir segons la Teoria Sociocultural ( Vigotsky) diria que estic en una situació de desequilibri, avançant des de la ZDP (zona de desenvolupament pròxim) que és on m’he situat al començament del quadrimente fins a la zona de desenvolupament potencial, incloent els nous coneixements i convertint-la en la nova ZDP.

Sobre les preguntes de l’avaluació inicial no les comentaré totes, centrant-me en la metodologia i en els conceptes, he triat dos: la DU2 i la DT2.

DU2: a la meva avaluació inicial vaig puntuar un 5 en la pregunta que feia referència als debats virtuals, doncs per mi no suposaven perdre força hores ni obtenir gaire benefici personal; amb el debat fet en aquesta assignatura la dinàmica ha estat molt diferent: no em costa gaire expressar-me per escrit, però mai havia fet servir l’argumentació amb el mètode Toulum per la qual cosa sí que vaig invertir moltes hores en dissenyar els meus missatges, d’altra banda vaig trobar recompensa, doncs la resta de missatges també estaven força bé estructurats i documentats, per la qual cosa ha estat el debat més interessant que he fet fins avui a l’entorn UOC.

TE2: la Tecnologia Educativa no és només un ventall de tècniques pels docents (com pensava abans), és entendre com poder fer arribar a l’alumne al seu aprenentatge significatiu mitjançant nous recursos, noves metodologies, nous entorns, centrant-lo com part activa del seu aprenentatge. Recordant una frase que ha estat molt recorrent al debat: “Dime algo y lo olvidaré, enseñame algo y lo recordaré, pero hazme participe y aprenderé [1],


Un canvi conceptual similar que sigui comparable amb el que he experimentat amb aquesta activitat podria ser quan em vaig treure el carnet de conduir: pensava que quan tingués el carnet automàticament seria una conductora (de fet legalment és així), però és precisament quan et veus amb el carnet a la mà, aprovada la teoria i la pràctica i sense el professor al seient del costat, quan ets conscient que de moment no saps res, que només aconseguiràs sentir-te conductora amb hores de conducció a les teves espatlles. Ei! I ara ja ho sóc!

BIBILIOGRAFIA i WEBGRAFIA


Cabero, J. (2003). Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Barcelona: UOC
Monereo Font, C. (2003) Models d’orientació i intervenció psicopedagògica. Barcelona: UOC.

Tezanos, J.F (2011). La Sociedad dividida. Estructuras de clases y desigualdades en la Sociedad tecnològica. Madrid: Biblioteca Nueva.

Dossier de casos: Mòdul 2. Les TIC i la construcció del coneixement . Cas 2: Argumentació. Barcelona. UOC.

Dossier de casos: Mòdul 2. Les TIC i la construcció del coneixement (2.2. Casos) cas 3 Creació de models a classe. Barcelona. UOC

Dossier de casos: Mòdul 2. Les TIC i la construcció del coneixement.  Cas 4 Resolució de problemes. Barcelona. UOC


Bono: http://es.youtube.com/watch?v=1VOIXwhp00Y

Entrevista Eduard Punset: http://youtube.com/watch?v=tw1VVjvMF9k


[1] entrevista Eduard Punset a Roger Schank


[1] Kuhn, 1991. Extret del material web de l’assignatura. Módul 2.
[2] Doménech Tirado (2002)
[3] Tezano (2001)
[4] http://es.youtube.com/watch?v=1VOIXwhp00Y

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada