Presentació
del propi cas d’aprenentatge.
Cas -1
|
||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Els alumnes de Psicopedagogia
de la Universitat Oberta de Catalunya, en l’assignatura Noves Tecnologies de
la informació i l’educació hem treballat mitjançant recursos informàtics i
metodologia interactiva els continguts de l’assignatura.
S’ha creat un blog, s’ha
aprofundit en el campus de la UOC (debats, bústies, personalització
d’entorns...) s’ha participat en un wiki, hem afegit als nostres ordinadors
programari per crear mapes conceptuals, hem millorat l’aprenentatge en les
possibilitats que ens ofereixen programes com el word (índex), hem dissenyat
mostres documentals dels projectes que hem dut a terme (vídeos, presentacions
de fotografies, power points... i tot això ens ha dut a tenir en compte les
TIC com eines útils per a potenciar l’aprenentatge significatiu i la
construcció del coneixement.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en ensenyament
|
5 anys
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en
l’ús de TIC
|
20 anys que tinc ordinador.
|
A nivell d’usuària he anat aprenent
el que necessitava pel que volia fer, sempre de forma autodidacta, mai amb
formació reglada
|
Universitat
|
||
Localització del centre
|
Allà on tinguis l’ordinador
|
---
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització dels recursos
tecnològics
|
Allà on tinguis l’ordinador, el
mòbil, la tableta...
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels
alumnes
|
No s’especifica
|
---
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Universitari. Llicenciatura de
segon cicle
|
---
|
Àrea / unitat
|
Noves Tecnologies de la informació
i la comunicació en educació
|
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió
o unitat
|
Disseny i creació de blog,
compartir l’adreça del mateix a un wiki, anar afegint al mateix entrades i
insígnies, compartició de les activitats i enllaços treballats; inclusió de
la signatura del correu en els missatges de la UOC; personalització de
l’entorn UOC (bústies, pàgina principal...); descarrega legal de programari
en els ordinadors (CmapTools), elaboració de mapes conceptuals; creació de
mostres documentals dels projectes duts a terme (vídeo); considerar la
possibilitat (i fer-ho) de registrar els propis treballs i compartir-los amb
llicència (Slideshare i Creative Commons respectivament); participació en un
debat amb la premissa d’argumentar segons el model Toulmin; disseny i posada
en pràctica de la resolució d’un problema significatiu amb ajuda de les Noves
Tecnologies i finalment, presentar l’aprenentatge de l’assignatura en forma
de cas
|
En moltes de les activitats es
donaven les primeres premisses per dur-les a terme, però pel correcte
desenvolupament s’ha anat d’anar investigant, preguntant, compartint
informació... és a dir, es donava la sortida i la meta, però no el full de
ruta del recorregut.
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Anar assolint la metodologia i els
conceptes per anar avançant en l’assignatura: així segons l’activitat hem
hagut de dissenyar el blog i anar afegint el que se’ns demanava, aprofundir
en l’entorn UOC, elaborar un vídeo o power point, fer aportacions
argumentades...
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Reflexionar sobre la incorporació de
les TIC en els processos d’e-a, potenciant l’aprenentatge significatiu i la
construcció del coneixement.
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Internet, campus UOC (fòrum,
debats, wiki), plataforma blogger per crear un blog, processador textos word,
cmaptools, processador de vídeo pinacle, plataformes per compartir treballs
(slideshare), plataformes per registrar treballs (creative commons),
plataformes per penjar vídeos a internet (youtube i vimeo)
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Recerca d’informació, compartir
dubtes, participar en el debat, entregar treballs, elaboració de les
activitats, creació de mapes conceptuals, compartir treballs i vídeos,
elaboració de vídeos...
|
---
|
Naturalesa de las activitats
(tasques cognitives a realitzar)
|
Construcció del propi coneixement. Compartir i
resoldre dubtes. Aprendre mitjançant aprenentatge significatiu i la resolució
de problemes.
|
|
Dificultats trobades
|
Desconeixement inicial de com es crea un blog, com es pengen
vídeos, com es comparteixen documents en línia, com es registra un treball,
com es personalitza el campus UOC, com es fa un índex automàtic en word, com
es fa un mapa en CmapTools...
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Col·laboració entre tots els alumnes
i en casos puntuals empenta des del tutor encarregat de l’aula.
|
---
|
Rol del professor
|
Orientador i motivador durant el procés: quan estàvem
encallats i no hi havia manera de sortir-nos-en, ell facilitava la llum per
la sortida. Quan ens veia angoixats també obria una esquerda d’esperança...
seríem capaços!
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobrir conceptes i
relacions, constructor del propi aprenentatge a la vegada que col.labora en
l’aprenentatge de la resta de companys.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
A mesura que es va avançant en
l’assignatura s’incorporen aprenentatges que s’han anat assolint de forma
natural.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Les activitats són puntuades. Es
segueixen unes rúbriques conegudes abans per l’estudiant. S’omplen
qüestionaris d’autoavaluació i avaluació entre companys. Publicació dels
treballs al blog
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Suposo que el professor haurà comprovat que, tot
i que imparteix aquesta assignatura des de fa uns quants quadrimestres, tota
activitat d’aprenentatge és diferent segons els alumnes que intervenen
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada