dimecres, 7 de gener del 2015

PRESENTACIÓ EN FORMA DE CAS KITE. CAS 1



Presentació del propi cas d’aprenentatge.

Cas -1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de Psicopedagogia de la Universitat Oberta de Catalunya, en l’assignatura Noves Tecnologies de la informació i l’educació hem treballat mitjançant recursos informàtics i metodologia interactiva els continguts de l’assignatura.
S’ha creat un blog, s’ha aprofundit en el campus de la UOC (debats, bústies, personalització d’entorns...) s’ha participat en un wiki, hem afegit als nostres ordinadors programari per crear mapes conceptuals, hem millorat l’aprenentatge en les possibilitats que ens ofereixen programes com el word (índex), hem dissenyat mostres documentals dels projectes que hem dut a terme (vídeos, presentacions de fotografies, power points... i tot això ens ha dut a tenir en compte les TIC com eines útils per a potenciar l’aprenentatge significatiu i la construcció del coneixement.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
5 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
20 anys que tinc ordinador.

A nivell d’usuària he anat aprenent el que necessitava pel que volia fer, sempre de forma autodidacta, mai amb formació reglada

Tipus d’escola
Universitat

Localització del centre
Allà on tinguis l’ordinador
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Allà on tinguis l’ordinador, el mòbil, la tableta...
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
No s’especifica

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Universitari. Llicenciatura de segon cicle
---
Àrea / unitat
Noves Tecnologies de la informació i la comunicació en educació

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Disseny i creació de blog, compartir l’adreça del mateix a un wiki, anar afegint al mateix entrades i insígnies, compartició de les activitats i enllaços treballats; inclusió de la signatura del correu en els missatges de la UOC; personalització de l’entorn UOC (bústies, pàgina principal...); descarrega legal de programari en els ordinadors (CmapTools), elaboració de mapes conceptuals; creació de mostres documentals dels projectes duts a terme (vídeo); considerar la possibilitat (i fer-ho) de registrar els propis treballs i compartir-los amb llicència (Slideshare i Creative Commons respectivament); participació en un debat amb la premissa d’argumentar segons el model Toulmin; disseny i posada en pràctica de la resolució d’un problema significatiu amb ajuda de les Noves Tecnologies i finalment, presentar l’aprenentatge de l’assignatura en forma de cas
En moltes de les activitats es donaven les primeres premisses per dur-les a terme, però pel correcte desenvolupament s’ha anat d’anar investigant, preguntant, compartint informació... és a dir, es donava la sortida i la meta, però no el full de ruta del recorregut.

Nivell d’aprenentatge esperat
Anar assolint la metodologia i els conceptes per anar avançant en l’assignatura: així segons l’activitat hem hagut de dissenyar el blog i anar afegint el que se’ns demanava, aprofundir en l’entorn UOC, elaborar un vídeo o power point, fer aportacions argumentades...
---
Tipus d’activitat
Reflexionar sobre la incorporació de les TIC en els processos d’e-a, potenciant l’aprenentatge significatiu i la construcció del coneixement.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Internet, campus UOC (fòrum, debats, wiki), plataforma blogger per crear un blog, processador textos word, cmaptools, processador de vídeo pinacle, plataformes per compartir treballs (slideshare), plataformes per registrar treballs (creative commons), plataformes per penjar vídeos a internet (youtube i vimeo)
 
Raó per la qual la fa servir
Recerca d’informació, compartir dubtes, participar en el debat, entregar treballs, elaboració de les activitats, creació de mapes conceptuals, compartir treballs i vídeos, elaboració de vídeos...
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Construcció del propi coneixement. Compartir i resoldre dubtes. Aprendre mitjançant aprenentatge significatiu i la resolució de problemes.

Dificultats trobades
 Desconeixement inicial de com es crea un blog, com es pengen vídeos, com es comparteixen documents en línia, com es registra un treball, com es personalitza el campus UOC, com es fa un índex automàtic en word, com es fa un mapa en CmapTools...
---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració entre tots els alumnes i en casos puntuals empenta des del tutor encarregat de l’aula.
---
Rol del professor
Orientador  i motivador durant el procés: quan estàvem encallats i no hi havia manera de sortir-nos-en, ell facilitava la llum per la sortida. Quan ens veia angoixats també obria una esquerda d’esperança... seríem capaços!
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir conceptes i relacions, constructor del propi aprenentatge a la vegada que col.labora en l’aprenentatge de la resta de companys.
---
Resultats
Observacions
A mesura que es va avançant en l’assignatura s’incorporen aprenentatges que s’han anat assolint de forma natural.

Avaluació de l’aprenentatge
Les activitats són puntuades. Es segueixen unes rúbriques conegudes abans per l’estudiant. S’omplen qüestionaris d’autoavaluació i avaluació entre companys. Publicació dels treballs al blog
---
Lliçó apresa pel professor

Suposo que el professor haurà comprovat que, tot i que imparteix aquesta assignatura des de fa uns quants quadrimestres, tota activitat d’aprenentatge és diferent segons els alumnes que intervenen

Història complerta

ENTREVISTADOR. Hola, gràcies per concedir-me aquesta entrevista. Et volia preguntar per l’assignatura de Noves Tecnologies. L’has cursat aquest quadrimestre oi?
PROFESSOR: Sí, està dins de les assignatures obligatòries dins de la titulació de Psicopedagogia.
ENTREVISTADOR. En la descripció de l’activitat he vist que heu treballat mitjançant recursos informàtics i metodologia interactiva, a què et refereixes? A què es tracta d’una universitat virtual?
PROFESSOR. No és només això. Fins ara, la UOC l’entenia com una universitat que t’obria les possibilitats d’estudiar en l’espai i el temps, és a dir, tu triaves el lloc i el moment de posar-te a fer feina, però amb aquesta assignatura he descobert una altra forma de treballar: entre tots hem creat un fòrum molt actiu, on tothom expressava els seus dubtes i angoixes davant les tasques a fer i entre els companys es resolien, no crec que cap alumne que hagi seguit l’avaluació de forma contínua no hagi pogut realitzar les activitats encomanades. Entre tots hem anat construint el propi coneixement amb ajuda dels altres i les eines facilitades entre tots.

ENTREVISTADOR. Has anomenat la paraula angoixa?
PROFESSOR. Doncs, sí. Fixa’t que quan et matricules d’una assignatura que d’entrada saps que no has de fer examen i que pots fer servir tots els recursos que trobes a la xarxa pots arribar a pensar que serà una assignatura fàcil d’assolir, doncs per mi (i crec que puc dir el mateix d’altres companys segons els seus missatges al fòrum) aquesta ha estat just el contrari: per primera vegada (i mira que porto anys estudiant) m’he trobat que havia de demostrar el meu aprenentatge a través de la meva construcció del pensament, madurant la meva opinió i reflexionant sobre què pensen els altres i què penso jo. No era només pregunta – resposta, i això, és clar, no ho trobes a internet!. Això per no parlar de petits detalls que havien de tenir les activitats (com fer un índex, crear mapes conceptuals, registrar una llicència, crear un blog...).
ENTREVISTADOR. I llavors, com s’avaluen uns continguts d’aquesta índole?
PROFESSOR. En el procés de la construcció mental a l’inici de l’assignatura vam haver d’omplir unes preguntes generals sobre què enteníem nosaltres sobre alguns exemples; per exemple si el canvi tecnològic determina el canvi social o si la tecnologia és neutral, i després hem hagut d’anar reflexionant sobre les nostres respostes inicials; a més a més les activitats comptaven amb una rúbrica que et servia de guia pels aspectes indispensables que havia de tenir el treball, hem fet avaluació entre companys, autoavaluació....
ENTREVISTADOR. Això m’interessa, així que és possible que el canvi tecnològic determini el canvi social?
PROFESSOR. Uf! No és tan fàcil de dir això, i mira que jo al setembre ho tenia molt clar! Ara estic en el moment que considero que no es pot donar per vàlid cap determinisme, encara que ho sembli, la tecnologia no és neutral, també està interferida per la societat, la cultura, la política, l’economia...L’important és l’ús que es faci d’aquesta tecnologia.
ENTREVISTADOR: Sobre aquestes preguntes que deies que vas omplir al començament, en alguna altra has canviat de pensament?
PROFESSOR: Pràcticament en totes, per posar-te algun exemple, vaig contestar que el principal objecte de la Tecnologia Educativa era oferir eines pels docents en una puntuació de 8 sobre 10, i avui en dia no li concediria aquesta puntuació tan alta, doncs la tecnologia educativa no només són els recursos, sinó com es fan servir, s'han de dirigir a buscar l'aprenentatge significatiu, a resoldre problemes reals. En definitiva el que hauria de perseguir l'escola avui en dia: fer als alumnes capaços i competents davant el dia a dia que se'ns presenta. Tal i com diu Ken Roberts, no sabem què necessitaran en el futur, però sí que els podem ensenyar a estar preparats per aprendre durant tota la vida. En un altre sentit, també vaig opinar que els debats de la UOC es podien millorar molt, però torno a estar en la situació de canvi d'opinió:  els debats existeixen, però és el mal ús que s'ha fet, com a mínim jo he "patit" fins aquesta assignatura, doncs els debats no eren realment debats perquè no solia haver contraargumentació; en aquest cas, amb el mètode seguit (el mètode Toulmin) ha donat consistència al fil argumental i les aportacions van ser molt, molt interessants.
ENTREVISTADOR. I sobre el programari que van haver de fer servir, què me’n dius?
PROFESSOR. Doncs que, per exemple, després de vint anys fent servir el word, per fi he après a fer un índex automàtic, què et sembla? I he descobert a fer mapes conceptuals, penjar treballs a la xarxa, registrar-los, penjar un vídeo al youtube... moltes coses pràctiques oi?.
ENTREVISTADOR. I tot això ho has aprés sola?
PROFESSOR. No!! Torno a repetir que l’espai del fòrum ha estat fonamental: hi ha companys que han penjat tutorials, impressions de pantalla pas a pas del què s’havia de fer... una meravella d’aula! De fet, crec que jo he sigut una mica pesada preguntant i preguntant...
ENTREVISTADOR. També has dit que us avaluàveu entre companys?
PROFESSOR. Sí, de fet això ja ho he fet en altres assignatures de la llicenciatura, i fixa’t que a mi personalment em dóna més pressió; normalment som més exigents entre companys que el propi professor. No només està en joc la teva nota, sinó el propi prestigi d’estar a l’alçada entre iguals.
ENTREVISTADOR. Quan ha durat el projecte total?
PROFESSOR. Vam començar el quadrimestre al setembre, però crec que això ja no s’atura! En el moment de crear els blogs i compartir-los he descobert que hi ha companys que ja en tenien de blogs i alguns els he començat a seguir... continuo amb la meva pròpia construcció del coneixement.
ENTREVISTADOR. Té alguna cosa que vulgui dir als altres? Quina lliçó va aprendre?
PROFESSOR. Doncs si algú ha de començar a cursar aquesta assignatura li recomanaria que no s’atabali i que la gaudeixi. Es treballa molt, sí, però també s’aprèn molt, i això, tristament no passa gaire sovint. Entre tots crec que hauríem de canviar el tipus d’aprenentatge i nosaltres, que pràcticament ens dediquem tots a la docència, valorar quan aprenem i quan estem només recollint dades que se’ns oblidaran en dies, mesos, anys... i copiar aquestes situacions d'aprenentatge per després aplicar-les. Espero poder fer-ho, no només els continguts, sinó també la metodologia apresa, en la meva professió.
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada