Presentació
del cas de la resolució del problema: tenim una nova mascota a la classe.
Cas -2
|
||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Els alumnes de la classe dels
Pingüins d’una llar d’infants reben una nova mascota. No es sap quin animal
és, què menja, on viu i com l’haurem de cuidar.
Mitjançant les noves
tecnologies pretenem que entre tots s’aclareixin tots els nostres dubtes,
fomentant la reflexió, mitjançant el diàleg i buscant la col.laboració de les
famílies.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en ensenyament
|
5 anys
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en
l’ús de TIC
|
Espectadors. Saben obrir i tancar
aplicacions.
|
Nens i nenes amb aquestes edats
només saben obrir i tancar aplicacions, però el que sí saben és indicar-te:
podem buscar fotos, mirar pel.lis (documentals), l’ordinador ho sabrà...
Nosaltres serem les seves eines que canalitzarem les peticions.
|
Llar d’infants privada
|
||
Localització del centre
|
Tarragona
|
---
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització dels recursos
tecnològics
|
A l’escola tenim una pissarra
digital portable. Sempre que la necessitem l’entrem a la classe.
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels
alumnes
|
Famílies nacionals, de classe mitjana
treballadora.
|
Totes les famílies tenen connexió a
internet. Via email es manté una comunicació fluïda per molts aspectes de
l’escola.
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Preescolar. 2 anys
|
---
|
Àrea / unitat
|
Descoberta de l’entorn.
|
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió
o unitat
|
Fer fotografies digitals per
després veure-les.
Buscar fotos per internet
Enviar email a les famílies
Consulta youtube
Mirar un documental
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Saber que per l’ordinador podem
buscar informació.
Entendre que coses que fem nosaltres
a la classe després les veuen ells a casa (foto enviada email)
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Ampliar coneixement del seu entorn
mitjançant l’ús de les TIC.
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Pissarra digital, cd documental de
les tortugues, vídeos del youtube, càmera digital, gmail.
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Recerca d’informació, compartir
dubtes amb els pares, ampliar coneixement.
|
---
|
Naturalesa de las activitats
(tasques cognitives a realitzar)
|
Construcció del propi coneixement. Compartir i
resoldre dubtes. Aprendre mitjançant aprenentatge significatiu i la resolució
de problemes analitzant el cas.
|
|
Dificultats trobades
|
Adaptar l’ús a les edats primerenques. Ells diuen i nosaltres
fem.
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Col·laboració de les famílies.
Col.laboració entre els alumnes a l’hora de la reflexió.
|
---
|
Rol del professor
|
Orientador i motivador durant el procés, moltes
vegades en aquestes edats el que no es sap, no se sap que no es sap,
simplement no existeix! Anar fent preguntes constantment per crear el dubte
és la nostra tasca.
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobrir conceptes i
relacions, constructor del propi aprenentatge a la vegada que col.labora en
l’aprenentatge de la resta de companys.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Com sempre, els nens i nenes de dos
anys són capaços de sorprendre’ns i demostrar que tenen moltes més capacitats
que les que les suposem.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Mitjançant l’observació segons una
pauta i la rúbrica dissenyada per part de la mestra i la resposta de preguntes per part dels
alumnes es va avaluant l’aprenentatge.
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Mai s’ha de posar límits, les activitats han de
ser obertes i flexibles per allargar-les en el temps, escurçar-les quan no
els interessa, saber escoltar quan parlen...
|
Història complerta |
ENTREVISTADOR. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista ,
m’han dit que teniu una pissarra digital a la llar dinfants!
PROFESSOR. I tant! Li diem la
pissarra màgica! A tots els nens i nenes els encanta!
ENTREVISTADOR. Quants nens tens a classe?
PROFESSOR. Aquest curs a la classe
hi ha 13 nens i nenes
ENTREVISTADOR. I on va aprendre a fer servir la pissarra
digital?
PROFESSOR. Quan a la llar d’infants
la vam comprar ens van fer un curset d’aquests d’una tarda, per aprendre el
bàsic, amb els dies, i entre les companyes que la fem servir hem anant
descobrint coses.
ENTREVISTADOR. I em pots dir per què la feu servir?
PROFESSOR. Doncs mira, al començament
no teníem gaire idea, teníem por que es convertís en un recurs només de
projecció d’imatges: veure pel.lícules i fotografies en tamany molt gran,
però poc a poc hem anat ampliant la nostra capacitat de treure-li profit i
ara la fem servir per tot! Fins i tot hem aprés com hem de cuidar la nova
mascota de la classe, gràcies a la pissarra!
ENTREVISTADOR. I això com ho heu fet?
PROFESSOR. Doncs va començar de la
següent manera: el dia que va arribar la mascota, li vam fer una fotografia
amb la càmera digital que tenim, vam posar la càmera a la pissarra i la vam
observar detingudament en la gran pantalla. Ja ens pensàvem que era una
tortuga, però com que no ho teníem molt clar vam enviar un email als pares
adjuntant la fotografia i demanant si algú sabia què era i opinions sobre
quin nom li podíem posar. A partir d’aquí el projecte estava engegat. Cada
vegada que volíem saber alguna cosa de la Conxita (així es va anomenar,
gràcies a la proposta del pare de l’Hugo) decidíem que ho podíem consultar a
la pantalla màgica: com l’havíem de cuidar, què menjava, com havia de ser la
seva piscina...
ENTREVISTADOR. Però nens tan petits saben fer servir una
pissarra digital?
PROFESSOR. Te’n faries creus de què
arriben a saber els nens i les nenes de 2 anys, però evidentment, saber
fer-la servir sols no, jo era la seva eina per les coses que volien fer. Si
volien buscar una peli, com ells diuen, jo els hi deia que la podíem buscar
per internet, que al youtube molta gent penja vídeos explicant coses, allí
vam trobar que un nen va penjar com havia muntat la piscina de la seva
tortuga i nosaltres li vam copiar, també vam veure que la nostra és una
tortuga aquàtica i per tant necessitava aigua i pedres per poder sortir a
prendre el sol... vam aprendre un munt de coses de la tortuga! I a més a més
ara ja saben que, per exemple per tancar les pestanyes o els documents s’ha
de clicar la creu, quina és la icona d’internet, que nosaltres guardàvem les
coses en una carpeta que tenia un dibuix groc i dins estaven els fotos i els
vídeos d’una tortuga... tot molt pràctic.
ENTREVISTADOR. Quina és l’activitat que més els hi va agradar?
PROFESSOR. Buf, em seria difícil
triar, però quan entre ells es feien fotos i després es veien a la pissarra
els feia molta gràcia. He anat gravant vídeos d’avaluació continuada del que
hem anat fent i els hi posava, sempre els agrada molt veure’s a sí mateixos
fent coses, els agrada sentir-se protagonistes. Mira, vols veure una
d’aquestes sessions? Aquí tens un enllaç . http://aperezruiz3.blogspot.com.es/2014/12/com-va-el-descobriment.html
ENTREVISTADOR. Com va avaluar els seus estudiants?
PROFESSOR. Tenia uns objectius ben
clars, no només de conceptes (parts de la tortuga, tipologia d’animal...) ni
de procediments (donar de menjar la tortuga, netejar-la...) sinó també
actitudinals (consciència de la responsabilitat de tenir una tortuga,
respecte als animals...) que valorava mitjançant una rúbrica. Amb aquestes
edats les activitats es dilaten molt en el temps, perquè els agrada tornar a
coses que saben (els dóna seguretat i confiança) i perquè van afegint
coneixement sobre el que ja saben. Encara estic fent activitats amb la
tortuga, així que l’avaluació continua.
ENTREVISTADOR. Les seves
espectatives es van veure acomplides?
PROFESSOR. Com em sol passar amb
nenes tant petits, les meves expectatives eren petites amb tot el que vam
aconseguir. En aquestes edats tenen una capacitat que fins no ho veus no t’ho
arribes a creure. A més a més, la col.laboració de les famílies va ser
excel.lent i va ajudar a establir vincles, encara més forts entre família i
escola
ENTREVISTADOR. Va rebre ajut d’altres persones per
ajudar a ensenyar els estudiants?
PROFESSOR. No, quan estaba a l’aula
d’informàtica estava sol. Però des de casa, els pares col·laboraven. De fet
jo els deia: recordeu que avui el papa i la mama tenen un missatge a
l’ordinador de casa, que el mirin!
ENTREVISTADOR. Va tenir dificultats ?
PROFESSOR. Home, amb les noves tecnologies
ja se sap... un dia no funcionava internet i intentar arreglar-ho amb tots
els nens per allà era difícil, així que vam haver de canviar la sessió,
sempre s’ha de tenir un pla alternatiu
ENTREVISTADOR. Quan va durar el projecte total?
PROFESSOR. Ja portem quasi dos mesos,
però aquest projecte durarà fins que els interessi o fins que considerem que
ja ho sabem tot de la tortuga. De vegades se’ns acuden preguntes que les
apuntem i quan treiem la pissarra intentem resoldre-les.
ENTREVISTADOR. Així que recomanaries tenir una pissarra digital
en totes les aules on hi hagi docència?
PROFESSOR. Les eines tecnològiques i
el procés tecnològic no és únicament que existeixi, és que ens ha de servir
de guia, d’ajut per un desenvolupament harmònic i d’aprenentatge
significatiu. Tu creus que se’ls oblidarà tot el que hem après de la tortuga?
Jo crec que no! I no ha estat per una altra cosa que el fet que era un
problema real que tenien els alumnes i entre tots, i amb les eines adequades,
l’hem sabut resoldre!
ENTREVISTADOR. Té alguna cosa que vulgui dir als altres
professors? Quina lliçó va aprendre?
PROFESSOR. El meu consell seria que
els nens poden fer coses com aquestes. Són molt capaços.Un ha de tenir clar
els passos que ha de donar i saber modelar aquests passos a poc a poc en
passos petits. Moltes vegades tendim al que és més còmode: toca pissarra
avui? Doncs els hi poso un vídeo, que els encanta, i feina feta. Doncs no! Busquem
totes les possibilitats que ens poden oferir tots els recursos! I sempre,
sempre, mirem a l’entorn, busquem dubtes reals, problemes reals... aprenguem
a resoldre’ls i preparem-nos i preparem-los per la vida.
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada